Вчитель-логопед
Турутя Тетяна Єфремівна
вчитель-логопед
З чого складається робота логопеда або як допомогти дитині правильно вимовляти звуки?
Ваша найпрекрасніша дитина не вимовляє певні звуки? Що робити?
Якщо вашій дитині 5 років, а вона не вимовляє свистячі (С, З, Ц) або шиплячі (Ш, Ж, Ч, Щ), або сонорні звуки (Р, Л) тоді вам потрібно звернутися до логопеда.
З чого розпочинається робота логопеда?
- Обстеження. Логопеда з’ясовує, які саме звуки не вимовляє дитина. Чи немає дефектів артикуляційного апарату.
- Призначає Вам розклад відвідувань.
- Перше заняття завжди розпочинається ( і кожне наступне також) з артикуляційної гімнастики та дихальних вправ.
Це лише приклад 2 вправ.
- Йде робота з постановки звука. Цей період постановки звука можу бути від 1 заняття і до півроку, а може і більше, все залежить від дитини, всі діти різні і двох однакових дітей просто не існуєJ Поставити звук дитині це лише 40 % всієї роботи.
- Наступний етап після постановки – це автоматизація звука, коли ми вчимося вимовляти, щойно поставлений звук у мовлення дитини.
- Спочатку в складах;
- В словах;
- В словосполученнях;
- В реченнях;
- В зв’язному мовленні дитини.
Етап автоматизації не може відбуватися без участі батьків. Чим більше батьки приділяють уваги дитині і виконують рекомендації логопеда, тим швидше проходить етап автоматизації звука. Там де батьки не приймають участь в цій роботі автоматизація може бути від року і більше, в деяких випадках може взагалі не відбутися автоматизація поставленого звука.
Корисні поради від логопеда
Шановні мами і тата, дідусі та бабусі найкращої дитини в світі!!!!
Кожен із нас мріє, щоб наша дитина гарно і правильно розмовляла, в тому числі і вимовляла всі звуки.
Але, слід пам’ятати, що з народження дитина поступово опановує рідну мову та її фонетичну сторону і на цьому шляху вона робить купу помилок, а саме: плутає, замінює спотворює або пропускає звуки. Найчастіше у дітей страждають шиплячі звуки (Ш, Ж, Ч, Щ), свистячі звуки (С, З, Ц), та сонорні звуки (Л, Р). Це природно до досягненню дітьми 4-5 років у них повинні з’явитися свистячі звуки, до 5 років шиплячі і до 6 років сонорні, а саме звук Р. Але так дуже часто буває, що дитина не може сама справитися з артикуляцією цих звуків, особливо це стосується шиплячих та сонорних звуків, тому їй потрібна допомога фахівця, бо невтручання у процес формування дитячого мовлення майже завжди стає причиною відставання дитини у розвитку.
Якщо Ви помітили, що Ваша дитина неправильно вимовляє деякі звуки, її мовлення нечітке; якщо Вам здається, що мовлення Вашої дитини відрізняється від її однолітків, або Вам цікаво довідатись, чи правильно формується мовлення Вашої дитини – то Ви можете завітати до нас в ІРЦ і ми надамо Вам консультацію.
Коли слід звертатися до логопеда?
- Якщо у дитини не з’явилося мовлення до 2-х років (відсутні навіть склади)
- Якщо у дитини до 3-х років у мовленні присутні лише склади, а словниковий запас налічує не більше 10 слів;
- Коли дитина в 5 років не вимовляє звуки або вимовляє їх неправильно;
- Коли дитина повторює лише перші звуки, склади багато разів (заїкається);
- Якщо дитина не запам’ятовує віршики, не може переказати казку, порушує структуру слів.
Методичні поради батькам
Мовлення дитини формується у ранньому дитинстві, в сім`ї, на прикладі мовлення рідних та близьких людей: матері, батька, дідуся, бабусі,старших сестер та братів… Дитина ніби копіює дорослого, намагається повторювати певні рухи, в тому числі і язиком, губами, копію ваше мовлення.
Є думка, що мовлення дитини розвивається самостійно, без спеціального втручання та допомоги дорослих. Начебто дитина сама оволодіває правильною вимовою. Насправді ж невтручання у процес формування дитячого мовлення майже завжди стає причиною відставання дитини в розвитку. Мовленнєві недоліки обростають різноманітними психологічними вадами і з великими труднощами переборюються у наступні роки. Саме тому важливо, щоб у родині були створені умови для формування мовлення дитини, починаючи з раннього віку. Дуже важливо, щоб з раннього віку немовля чуло правильне, чітке мовлення, на фоні якого буде формуватися його особисте. Покажіть дитині, як брикати губами, облизуватись язиком, спробуйте показати, як ви надуваєте щічки, посміхаєтесь. Грайтесь з немовлям і воно відповість! Невпевнені рухи? Але це стане початком формування мови, в тому числі і звуковимови.
Коли ваша дитина почне підростати, не говоріть його «дитячою мовою», – це гальмує розвиток мовлення. Потрібно чітко вимовляти складні слова, деколи багато раз, лице в лице. Для того, щоб дитина скопіювала ваші рухи, зазираючи до вашого рота . Звертайтесь безпосередньо до дитини, і вона матиме мотив до відповіді. (Потрібно привчати своє чадо дивитися на того, хто говорить. Тільки тоді воно перейматиме правильну артикуляцію.)
Д іти двох років починають складати речення. А на 5 – 6 році життя вміють конструювати речення в умовах конкретної ситуації. Тому важливо дитину навчити слухати запитання і давати на них відповідь. Описувати предмети, порівнювати їх між собою – це простимулює у дитини самостійні висловлювання.
Вчасне невиправлення мовленнєвих вад призводить до порушення та затримки загального розвитку дитини, до труднощів у сприйманні та аналізі як навчального матеріалу, так і сучасних реалій. Тому логопеди завжди попереджають батьків, та застерігають їх від легковажного ставлення до проблем мовлення їхнього малюка .
На що потрібно звернути увагу батькам?
Мовлення :
- Використовуйте кожну вільну хвилинку для розмови з дитиною.
- Мотивуйте до розмов дитину, хваліть кожен прояв бажання розмовляти.
- Правильне мовлення батьків – приклад для наслідування дитиною.
- Критикуйте обережно, повертаючись до ніжності і любові, яка підштовхне маля розмовляти краще.
Звуки:
- Не повторюйте за дитиною неправильної вимови звуків.
- Розмовляйте з дитиною, правильно вимовляючи слова.
- Своєчасно виправляйте неправильну звуковимову дитини.
Граматика
- Постійно стежте за правильністю мовлення дитини.
- Своєчасно виправляйте граматичні помилки.
- Не втручайтесь у дитячі розповіді, спочатку вислухайте дитину, а потім виправляйте помилку.