A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Студениківський інклюзивно-ресурсний центр
Київська область, Переяслав-Хмельницький район, с. Студеники

ФОРМУВАННЯ У ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ ВМІННЯ ПЛАНУВАТИ ВЛАСНУ ДІЯЛЬНІСТЬ

Дата: 28.06.2023 14:49
Кількість переглядів: 47

Дітям з особливими освітніми потребами надзвичайно важливо мати чіткий покроковий “план дій”: коли вони знають і розуміють, що за чим буде виконуватися, це дає їм змогу почуватися впевненіше. Завдання,   орієнтоване на розвиток здатності дитини планувати власну діяльність, раціонально розподіляти час, розуміти, навіщо необхідно знати точний час, бути пунктуальною у школі й удома формує адаптивні навички дитини  з особливими освітніми потребами.

 

Адаптивні навички – це навички самостійного життя в соціумі. Вони формуються, починаючи з раннього віку та закріплюються й поглиблюються в підлітковому (з 11–12 років) та дорослому віці. Зокрема, до них належать уміння мислити, організовуватись, планувати, визначати пріоритети та ухвалювати ситуативні рішення. Тобто адаптивні навички не обмежуються суто побутовою самостійністю.

 

Які стратегії використовувати для формування адаптивної поведінки дітей з особливими освітніми потребами, психологічний аспект формування вміння планувати власну діяльність – питання, які обговорювалися заступниками директора з виховної роботи, членами команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, практичними психологами закладів освіти Студениківської сільської ради, фахівцями Студениківського інклюзивно-ресурсного центру на семінарі-практикумі «Формування у дітей з особливими освітніми потребами  вміння планувати власну діяльність» 28.06.2023 року  на платформі Zoom в онлайн-форматі.   

 

Для успішної життєдіяльності в суспільстві потрібно розглядати успішний процес входження індивіда в нього, що й є поняттям соціалізації. У сучасній педагогіці поняття соціалізації є найширшим серед тих, що характеризують процес формування особистості, оскільки воно передбачає не тільки свідоме засвоєння готових понять про довкілля та способи соціального життя, а, насамперед, створення власних ціннісних орієнтацій.

 

Дітям з особливими освітніми потребами  теоретичного методу навчання (розказали на уроці, показали картинки) недостатньо. Для формування в них адаптивних навичок обов’язково треба використовувати стратегії, найбільш наближені до реального життя:

  • візуалізація;
  • метод покрокового навчання;
  • метод рольового моделювання.

Директор Студениківського ІРЦ Ірина БІДЮК  ознайомила учасників заходу з особливостями  використання даних  стратегій для формування адаптивної поведінки дітей з особливими освітніми потребами. Вона зазначила, що для дітей молодшого віку достатньо схвальної реакції батьків, солодощів чи невеликих сюрпризів-подарунків з метою закріплення адаптивних навичок.  У підлітковому віці можна вже складати поведінковий контракт, тобто обговорювати та закріплювати письмово умови поведінки з варіативністю реагування дорослих (якщо., то.). Але надзвичайно важливо пам’ятати, що поведінковий контракт працює, лише якщо підліток уже має добре сформовану навичку, але не хоче нею користуватись.

Психологічний аспект формування вміння планувати власну діяльність висвітлила фахівець(консультант) Студениківського ІРЦ Наталія КОЗЕЛЕЦЬКА.

Учасники семінару  презентували свій досвід формування навичок у дітей з особливими освітніми потребами  робити вибір та планувати власну діяльність. У підсумку всі учасники заходу погодилися з висновком, що мета формування навичок адаптивної поведінки у дітей з особливими освітніми потребами  полягає не в тому, щоб досягти ідеального результату, а натомість має прагнути розширити зону найближчого розвитку.

         

 

                

 

 

            

 

     

     

 

 

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора