НАЦІОНАЛЬНА СТРАТЕГІЯ РОЗВИТКУ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ - В ПРАКТИКУ!
У червні 2024 року Кабінет Міністрів України ухвалив Національну стратегію розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року (далі - Національна стратегія) та затвердив операційний план заходів з її впровадження у 2024 - 2026 роках (розпорядження КМУ від 07.06.2024 № 527-р «Про схвалення Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації на 2024-2026 роки»). Цей документ знаменує собою зміну політики у сфері надання освітніх послуг та розвитку безпечного освітнього середовища і покликаний зробити освіту доступною та якісною, незалежно від особливостей людини.
Національна стратегія охоплює всі ключові сфери, пов'язані зі створенням інклюзивного освітнього середовища в Україні. Вона ґрунтується на ретельному аналізі поточних справ і спрямована на розв'язання ключових проблем:
- недостатня інклюзивність та безбар'єрність освітнього середовища, відсутність належних умов для отримання якісної освіти, соціалізації, підготовки до самостійного життя та професійної діяльності;
- недостатня самореалізація осіб з ООП через відсутність якісного доступного інклюзивного навчання в територіальних громадах;
- недостатній рівень сприйняття українським суспільством багатоманітності людини.
Реалізація Національної стратегії буде відбуватися на системному та всебічному рівні, охоплюючи всі ланки, від національного рівня до окремих закладів освіти.
Отже, одним з ключових питань засідання п'яти команд психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами Студениківського ліцею, Філії Соснівська гімназія Студениківського ліцею, Семенівської гімназії було обговорення Національної стратегії, яку презентувала директор Студениківського ІРЦ Ірина БІДЮК. Зокрема, вона зазначила, що стратегічною метою Національної стратегії є забезпечення доступу до якісної освіти кожній особі з урахуванням індивідуальних потреб та можливостей, із створенням умов для розвитку її потенціалу. Для її досягнення визначено три стратегічні цілі, які деталізовані за допомогою операційних цілей, завдань та заходів. Також Ірина Бідюк наголосила, що у закладах освіти Студениківської громади, з метою створення інклюзивного освітнього середовища, необхідно запроваджувати безбар'єрність освітніх послуг. Методичні рекомендації з даного питання зазначені у листі МОН України №6/688-24 від 04.09.2024 року «Про методичні рекомендації». Освітній процес дітей з особливими освітніми потребами у 2024/2025 навчальному році організовується відповідно листа МОН України № 6/679-24 від 03.09.2024 « Про організацію освітнього процесу осіб з особливими освітніми потребами у 2024/2025 навчальному році». Директор Студениківського ІРЦ зауважила, що за умов сьогодення питання безпеки всіх учасників освітнього процесу залишається пріоритетним, а дітей з ООП – особливо, оскільки вони потребують індивідуальної підтримки. Індивідуального підходу портребують особи з ООП й при оцінюванні їх навчальних досягнень. МОН України та Український інститут розвитку освіти презентували методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів із ООП. Цей документ містить практичні інструменти та поради, які дозволять в умовах інклюзивного навчання адаптувати освітній процес до індивідуальних потреб кожної дитини та відстежувати її прогрес. Ірина БІДЮК детально зупинилася на питаннях формувального оцінювання, залучення батьків до процесу оцінювання, ролі команди супроводу в оцінюванні навчальних досягнень учнів з ООП та створення портфоліо. Зазначила, що для кожної дитини, яка отримує інклюзивну освіту, бажано розробити індивідуальні критерії оцінювання навчальних досягнень, які будуть для вчителя ефективним інструментом щодо оцінювання прогресу учнів з ООП. Так педагоги якісніше реагуватимуть на потреби учнів, відстежуватимуть зміни в освітньому процесі, упроваджуватимуть дієві адаптації та модифікації.
Засідання команд супроводу передбачало не тільки знайомство з новими нормативними документами щодо організації інклюзивного навчання, але, насамперед, створення та затвердження Індивідуальної програми розвитку (далі – ІПР) дитини з ООП. Відбулося обговорення моніторингу виконання ІПР учнів, які перебували на інклюзивному навчанні в минулому навчальному році та створення і затвердження ІПР учнів з ООП інклюзивного навчання цього навчального року.
Сьогодні в Україні набирає потужних обертів освітня реформа, невід’ємною частиною якої є інклюзивна складова. Обраний нашою державою напрям на створення гідних умов навчання для дітей з особливими освітніми потребами є кроком до створення інклюзивного освітнього середовища як в окремих громадах, так і в цілому в Україні. Дуже важливо пам’ятати, що, захищаючи право дітей з ООП на якісну освіту та отримання професії, ми виконуємо основні положення Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю та Саламанкської декларації.