A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Студениківський інклюзивно-ресурсний центр
Київська область, Переяслав-Хмельницький район, с. Студеники

Студениківський інклюзивно-ресурсний центр – запорука успішності дітей з особливими освітніми потребами

Дата: 03.03.2020 13:31
Кількість переглядів: 481

    Найпершими, хто помічає проблеми та труднощі у розвитку дитини є батьки. Раннє виявлення порушень  у розвитку дитини, своєчасне надання   психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг  – запорука успішної адаптації її в соціумі. З метою  раннього виявлення порушень у розвитку дитини та надання їй корекційних послуг у Студениківському ОТГ було створено інклюзивно-ресурсний центр.

    Студениківський інклюзивно-ресурсний центр (далі – Студениківський ІРЦ) було створено у 2018 році за ініціативи голови Студениківської сільської ради Марії Лях та підтримки членів виконкому і депутатів Студениківської сільської ради.

    Студениківський ІРЦ  було вирішено розмістити на першому поверсі  приміщення Студениківського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів. ІРЦ розмішено у 4-х кабінетах загальною площею 94 кв.м. У складі ІРЦ працюють 4 особи: директор ( 1 ставкв), вчитель-логопед ( 1 ставка), практичний психолог ( 1 ставка), вчитель-реабілітолог (0,5 ставки), вчитель-дефектолог (0,5 ставки).

    На оснащення  ІРЦ від департаменту освіти і науки Київської обласної державної адміністрації отримано корекційне обладнання, меблі, технічні засоби, загалом на суму  1021605 грн. з  державного бюджету. На ремонтні роботи витрачено 215 тис. грн. з місцевого бюджету (2018 рік).  У 2019 році 25 тис.грн. з мсцевого бюджету використано на створення сайту, придбання  канцтоварів, підписку періодичних фахових видань, оснащення кабінетів ІРЦ. Оплата праці фахівців Студениківського ІРЦ здійснюється за рахунок державної субвенції,  передбаченої для фінансування тільки  інклюзивно-ресурсного центру.

    Студениківський інклюзивно-ресурсний центр – це свого роду посередник між родиною, яка виховує дитину з особливостями розвитку, та закладами освіти, зокрема дитячими садками і школами. Фахівці ІРЦ мають допомогти родині, яка виховує дитину з особливими освітніми потребами,  підібрати саме той заклад і ту форму навчання, які найкраще відповідатимуть освітнім потребам дитини.

    Під особливими освітніми потребами мається на увазі те, що у дитини є певні порушення: зору, слуху, мовлення, опорно-рухового апарату, інтелектуального розвитку або емоційно-вольової сфери. Іноді легкі форми подібних порушень до певного часу залишаються непомітними для батьків і проявляються вже тоді, коли дитина пішла до садка чи школи. Складна адаптація або проблемна поведінка дитини теж є приводом звернутися до інклюзивно-ресурсного центру.

    Своєрідним маркером – приходити до фахівців ІРЦ  чи не приходити, може бути такий момент: якщо дитина з якихось незрозумілих причин дуже важко засвоює програму у садочку або школі, дуже довго адаптується, не може більше кількох хвилин всидіти на місці, погано розуміє, що їй кажуть, не виконує словесні інструкції, тоді це дзвіночок для батьків, що треба прийти та проконсультуватися зі спеціалістами.

    Отже, основні отримувачі послуг  ІРЦ – це діти від 2 до 18 років та їх батьки.  Основною послугою ІРЦ є проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини. Комплексна оцінка розвитку дитини здійснюється фахівцями ІРЦ за напрямками: оцінка фізичного  розвитоку; оцінка мовленнєвого розвитку; оцінка когнітивної сфери; оцінка емоційно-вольової сфери; оцінка освітньої діяльності.  Це дозволяє визначити потенційні можливості та освітні потреби дитини. За результатами комплексної оцінки фахівці ІРЦ  складають висновок, який є підставою для відкриття інклюзивного класу (групи) в школі чи садочку, якщо у дитини виявлені порушення у розвитку.   У висновку міститься загальна оцінка окремих компонентів розвитку – фізичного, мовленнєвого, інтелектуального, емоційно-вольової сфери, освітньої  діяльності. За цими параметрами оцінюються здібності, компетенції дитини на даний момент. Далі визначається програма –  типова освітня програма або ж ця програма модифікована чи адаптована, У висновку прописуються рекомендації учасникам освітнього процесу: що треба робити вчителю, дефектологу, логопеду, практичному психологу, реабілітологу, батькам, щоб дитина успішно інтегрувалася в соціум.

    Фахівці ІРЦ  працюють з автоматизованою системою інклюзивно-ресурсних центрів, яка надає можливість Міністерству освіти і науки України отримувати достовірні дані щодо роботи Студениківського інклюзивно-ресурсного центру та загалом контролювати роботу ІРЦ. Висновки про комплексну оцінку формуються і зберігаються  в автоматизованій системі та є доступними для перегляду керівникам закладів освіти, в яких навчаються діти, батькам. Батьки також   мають можливість через автоматизовану систему подавати заяву на проведення комплексної оцінки розвитку  дітей та отримувати консультації фахівців ІРЦ. 

    За період існування Студениківського ІРЦ комплексну оцінку розвитку пройшли 66 дітей: дошкільного віку – 22, шкільного віку – 44.  У 36  з них було виявлено особливі освітні потреби. Це ті діти, які на даний час отримують корекційно-розвиткові послуги в ІРЦ. Студениківський ІРЦ відвідують діти, які виховуються та навчаються  у   всіх освітніх  закладах Студениківської ОТГ. Дітей із Соснівського НВО «ЗЗСО І-ІІІ ст. – ЗДО» та Переяславського НВО «ЗЗСО І-ІІ ст. – ЗДО»  на корекційні заняття  в ІРЦ   привозять  автобусами за кошти громади.   Фахівці ІРЦ  проводять корекційні заняття з дітьми – як індивідуальні, так і  групові. Заняття проводяться за індивідуальними корекційно-розвитковими програмами, які складаються фахівцями ІРЦ. Ці заняття, як і решта послуг ІРЦ, безкоштовні. .

    За результатами комплексної оцінки розвитку   у Студениківському ІРЦ  найбільше було виявлено дітей з порушеннями мовленнєвого розвитку. Батькам необхідно приділяти належну  увагу мовленнєвому розвитку  дитини і  вчасно звертатися за послугами  до вчителя-логопеда ІРЦ. Іноді   буває достатньо декілька консультацій, щоби виправити звуковимову дитини.

    Фахівці ІРЦ проводять  комплексну оцінку розвитку дитини не тільки в приміщенні ІРЦ, але й здійснюють виїзні засідання в освітні заклади Студениківського ОТГ.

    До ІРЦ можуть звертатися і педагогічні працівники. Фахівці ІРЦ  завжди готові надати їм консультаційну підтримку, допомогти налагодити ефективну взаємодію з  учнем з особливими освітніми потребами   та  його батьками.

    Фахівців Студениківського інклюзивно-ресурсного центру також  залучають   до участі в засіданні команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами щодо складання індивідуальної програми розвитку,   до корегування такої програми, консультування з питань проведення корекційних занять. Фахівці ІРЦ  надають  професійні рекомендації  щодо того, як встановити контакт з дитиною з особливим освітніми потребами, як скорегувати її небажану поведінку, як мотивувати її до навчання і таке інше. За необхідності спеціалісти ІРЦ можуть брати участь у засіданнях педагогічної ради, у батьківських зборах.

    Здійснення  просвітницької діяльності батьків дітей з особливими освітніми потребами  – один із основних напрямків роботи  ІРЦ.  Для них  проводяться групові зустрічі, на яких можна  розповісти про наболіле, поділитися досвідом розв’язання конфліктних ситуацій, отримати практичну пораду від фахівця та моральну підтримку.  Батьки дітей, які відвідуть Студениківський ІРЦ, задоволені якістю послуг фахівців. Свою подяку фахівцям ІРЦ вони висловили на заході, який було проведено 11 лютого 2020 року в ІРЦ.

    Студениківський ІРЦ живе не тільки буденними справами, але й проводить свята. У ІРЦ проводяться заходи до свят та пам’ятних дат, до яких залучаються діти, які відвідують ІРЦ, та їх батьки. Заходи завжди проходять весело, змістовно та цікаво. Фахівці ІРЦ намагаються, за сприяння голови Студениківської сільської ради Марії Лях, на таких заходах надавати подарунки присутнім на них дітям.

    Батьки можуть звертатися до фахівців Студениківського ІРЦ за консультацією щодо закладів освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти; фахівців, які надають психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги дітям з особливими освітніми потребами. Якщо у батьків є потреби  у визначенні  поведінкових, пізнавальних або емоційних проявів дитини,  то можна звернутися в ІРЦ. У Студениківському ІРЦ є комплект діагностичних    методик, який дає можливість визначити особливості розвитку дитини та надати рекомендації всім учасникам навчально-виховного процесу щодо корекції виявлених особливостей. Дозвіл на роботу з такими методиками має директор, практичний психолог ІРЦ Ірина Бідюк. 

    Життя у Студениківському ІРЦ насичене, різноманітне. Всі новини щодо діяльності Студениківського ІРЦ  висвітлюються на сайті закладу - http://stud.irc.org.ua/. Запрошуємо відвідати цей  сайт. Саме тут ви знайдете вичерпну інформацію про Студениківський ІРЦ  та його діяльність, отримаєте методичні рекомендації фахівців щодо організації навчально-виховного процесу своєї дитини.

 

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора