ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ СТУДЕНИКІВСЬКОЇ ОТГ
10 червня в режимі online відбувся семінар-практикум для членів команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами закладів освіти Студениківської ОТГ «Особливості організації інклюзивного освітнього середовища в закладах освіти Студениківської ОТГ».
Директор Студениківського ІРЦ Ірина Бідюк озвучила теоритичні та практичні аспекти створення інклюзивного освітнього середовища в закладах освіти Студениківської ОТГ.
У виступі було зазначено, що інклюзивна освіта передбачає створення освітнього середовища, яке б відповідало потребам і можливостям кожної дитини, незалежно від особливостей її психофізичного розвитку. Урядом ухвалено нормативно-правові акти України, що регулюють створення такого середовища. Зокрема, у Законі України «Про освіту» чітко прописано визначення цього поняття. Отже, інклюзивне освітнє середовище – це «сукупність умов, способів і засобів їх реалізації для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб та можливостей».
Створення інклюзивного середовища охоплює гнучку, індивідуалізовану систему, що передбачає не лише пристосування фізичного середовища, а й підготовку вчителів, зміну системи надання учням можливості отримувати освітні послуги за індивідуальним навчальним планом, забезпечення медико-соціального, психолого-педагогічного та наукового супроводу, створення навчальних програм, навчально-методичного забезпечення тощо . Значна увага була сконцентрована на ролі учителя у створенні інклюзивного освітнього середовища.
Було проаналізовано і зазначено першочергові кроки у напрямі подальшого розвитку інклюзивного середовища у закладах освіти Студениківської ОТГ: відмовитися від стереотипних поглядів на вчителів, учнів та освітній процес; формувати в ЗЗСО атмосферу, що заснована на ідеях інклюзії; розбудовувати школу як громаду; зосереджуватися на співпраці, а не на конкуренції; формувати віру у власні сили в кожного члена шкільного колективу.
Також було здійснено аналіз корекційної складової ІПР дітей з ООП, які перебувають на інклюзивному навчанні в закладах освіти Студениківської ОТГ та надано рекомендації щодо напрямків корекційної роботи у наступному навчальному році при створенні ІПР.
Фахівці Студениківського ІРЦ презентували аналіз ефективності надання корекційно-розвиткових послуг дітям, які відвідували ІРЦ, як складову у створенні інклюзивного освітнього середовища в закладах освіти Студениківської ОТГ.
Підсумком семінару стало усвідомлення кожним учасником, що освітнє середовище лише тоді буде інклюзивним, коли матиме певні специфічні ознаки, серед яких: спланований і організований фізичний простір, у якому б діти могли безпечно пересуватися під час групових та індивідуальних занять; наявність сприятливого соціального й емоційного клімату; умови, що сприяють спільній діяльності дітей; надання один одному допомоги в досягненні позитивного результату.
Учасники і організатори подякували один одному за співпрацю та висловили побажання щодо нових спільних професійних успіхів в реалізації інклюзивної освіти в Студениківській громаді.