A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Студениківський Інклюзивно-Ресурсний Центр
Київська область, Переяслав-Хмельницький район, с. Студеники

Вчитель-логопед

 

Турутя Тетяна Єфремівна

Турутя Тетяна Єфремівна
вчитель-логопед

 

 

 

 

 

 

 

 

 


З чого складається робота логопеда або як допомогти дитині правильно вимовляти звуки?

       Ваша найпрекрасніша дитина не вимовляє певні звуки? Що робити?

Якщо вашій дитині 5 років, а вона не вимовляє свистячі (С, З, Ц) або шиплячі (Ш, Ж, Ч, Щ), або сонорні звуки (Р, Л) тоді вам потрібно звернутися до логопеда.

З чого розпочинається робота логопеда?

  • Обстеження.  Логопеда з’ясовує, які саме звуки не вимовляє дитина. Чи немає дефектів артикуляційного апарату.
  • Призначає Вам розклад відвідувань.
  • Перше заняття завжди розпочинається ( і кожне наступне також) з артикуляційної гімнастики та дихальних вправ.

 Це лише приклад 2 вправ.

  • Йде робота з постановки звука. Цей період постановки звука можу бути від  1 заняття  і до півроку, а може і більше, все залежить від дитини, всі діти різні і двох однакових дітей просто не існуєJ Поставити звук дитині це лише 40 % всієї роботи.
  • Наступний етап після постановки – це автоматизація звука, коли ми вчимося вимовляти, щойно поставлений звук у мовлення дитини.
  • Спочатку в складах;
  • В словах;
  • В словосполученнях;
  • В реченнях;
  • В зв’язному мовленні дитини.

Етап автоматизації не може відбуватися без участі батьків.  Чим більше батьки приділяють уваги дитині і виконують рекомендації логопеда, тим швидше проходить етап автоматизації звука. Там де батьки не приймають участь  в цій роботі автоматизація може бути   від року і  більше, в деяких випадках може взагалі не відбутися автоматизація поставленого звука.


Корисні поради від логопеда 

     Шановні мами і тата, дідусі та бабусі найкращої дитини в світі!!!!

     Кожен із нас мріє, щоб наша дитина гарно і правильно розмовляла, в тому числі і вимовляла всі звуки.

    Але, слід пам’ятати, що з народження дитина поступово опановує рідну мову та її фонетичну сторону і на цьому шляху вона робить купу помилок, а саме:  плутає, замінює спотворює або пропускає звуки. Найчастіше  у дітей страждають шиплячі звуки (Ш, Ж, Ч, Щ), свистячі звуки (С, З, Ц),  та сонорні звуки (Л, Р). Це природно до досягненню дітьми 4-5 років у них повинні з’явитися свистячі звуки, до 5 років шиплячі і до 6 років сонорні, а саме звук Р.  Але так дуже часто буває, що дитина не може сама справитися з артикуляцією цих звуків, особливо це стосується шиплячих та сонорних звуків, тому їй потрібна допомога фахівця, бо невтручання у процес формування дитячого мовлення майже завжди стає причиною відставання дитини у розвитку.

       Якщо Ви помітили, що Ваша дитина неправильно вимовляє деякі звуки, її мовлення нечітке; якщо Вам здається, що мовлення Вашої дитини відрізняється від її однолітків, або Вам цікаво довідатись, чи правильно формується мовлення Вашої дитини – то Ви можете завітати до нас в ІРЦ і ми надамо Вам консультацію.

Коли слід звертатися до логопеда?

  • Якщо у дитини не з’явилося мовлення до 2-х років (відсутні навіть склади)
  • Якщо у дитини до 3-х років у мовленні присутні лише склади,  а словниковий запас налічує не більше 10 слів;
  • Коли дитина в 5 років не вимовляє звуки або вимовляє їх неправильно;
  • Коли дитина повторює лише перші звуки, склади багато разів (заїкається);
  • Якщо дитина не запам’ятовує віршики, не може переказати казку, порушує структуру слів.

Методичні поради батькам

    Мовлення дитини  формується у ранньому дитинстві, в сім`ї, на прикладі мовлення рідних та близьких  людей: матері, батька, дідуся, бабусі,старших сестер та братів…  Дитина ніби копіює дорослого, намагається повторювати певні рухи, в тому числі і язиком, губами, копію ваше мовлення.

     Є думка, що мовлення дитини розвивається самостійно, без спеціального втручання та допомоги дорослих. Начебто дитина сама оволодіває правильною вимовою. Насправді ж невтручання у процес формування дитячого мовлення майже завжди стає причиною відставання дитини в розвитку. Мовленнєві недоліки обростають різноманітними психологічними вадами і з великими труднощами переборюються у наступні роки. Саме тому важливо, щоб у родині були створені умови для формування мовлення дитини, починаючи з раннього віку. Дуже важливо, щоб з раннього віку немовля чуло правильне, чітке мовлення, на фоні якого буде формуватися його особисте. Покажіть дитині, як брикати губами, облизуватись язиком, спробуйте показати, як ви надуваєте щічки, посміхаєтесь. Грайтесь з немовлям і воно відповість! Невпевнені рухи? Але це стане початком формування мови, в тому числі і звуковимови.

    Коли ваша дитина почне підростати, не говоріть його «дитячою мовою», – це гальмує розвиток мовлення. Потрібно чітко вимовляти складні слова, деколи багато раз, лице в лице. Для того, щоб дитина скопіювала ваші рухи, зазираючи до вашого рота . Звертайтесь безпосередньо до дитини, і вона матиме мотив до відповіді. (Потрібно привчати своє чадо дивитися на того, хто говорить. Тільки тоді воно перейматиме правильну артикуляцію.)

      Д іти двох років починають складати речення. А на 5 – 6 році життя вміють конструювати речення в умовах конкретної ситуації. Тому важливо дитину навчити слухати запитання і давати на них відповідь. Описувати предмети, порівнювати їх між собою – це  простимулює у дитини самостійні висловлювання.

       Вчасне невиправлення мовленнєвих вад призводить до порушення та затримки загального розвитку дитини,  до труднощів у сприйманні та аналізі як навчального матеріалу, так і сучасних реалій. Тому логопеди завжди попереджають батьків, та застерігають їх від легковажного ставлення до проблем мовлення їхнього малюка .

На що потрібно звернути увагу батькам?

Мовлення :    

  •  Використовуйте кожну вільну хвилинку для розмови з дитиною.
  •  Мотивуйте до розмов дитину, хваліть кожен прояв бажання розмовляти.
  •  Правильне мовлення батьків – приклад для наслідування дитиною.
  •  Критикуйте обережно, повертаючись до ніжності і любові, яка підштовхне  маля розмовляти краще.

 Звуки:

  •  Не повторюйте за дитиною неправильної вимови звуків.
  •  Розмовляйте з дитиною, правильно вимовляючи слова.
  •  Своєчасно виправляйте неправильну звуковимову дитини.

   Граматика 

  • Постійно стежте за правильністю мовлення дитини.
  • Своєчасно виправляйте граматичні помилки.
  • Не втручайтесь у дитячі розповіді, спочатку вислухайте дитину, а потім виправляйте помилку.

 

      

 

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора